آربی بابومیان در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص نوآوري در موسيقي اظهار کرد: به هر گونه تغييري كه در ساختمان یک ملودي يا مجموعهاي از آنها اتفاق ميافتد نوآوري ميگويند كه در بخش فني اجزاي ملودي امكاناتي برای انجام این تغییرات به تنظيمكننده يا آهنگساز میدهد.
وی افزود: از این منظر آثار فولك (محلی) بيشترين امكانات را فراهم میکند، چرا كه چكيدهاي از ملوديهايي است كه ساليان سال حك و پالايش شده و نیز اعتبار بيشتري دارد.
این آهنگساز ادامه داد: اين تغييرات به روشهاي گوناگون، مانند سازبنديهاي جديد، روشهاي ريتميك متفاوت، هارمونيها و كدگذاريهاي مختلف انجام ميشود.
بابوميان اضافه كرد: سبك و فضاي ملودي چهارچوبي مشخص دارد و آهنگساز نبايد از اصالت اثر دور شود.
وي با اشاره به اينكه ملوديها و هارمونيها سال به سال پيشرفتهتر ميشود، بيان كرد: در اين روند گويش آهنگهاي فولك بهتر ميشود و زبان كاملتري پيدا ميكند و در نتيجه گوشها خواهان تنوع در موسيقي ميشود.
اين نوازنده خاطرنشان كرد: آهنگساز در قالب ملودي اجزايي را به كار ميبرد كه هم بيان جديدتري داشته باشد و هم بتواند پاسخگوي گوش امروزي باشد.
بابوميان با بيان اينكه موسيقي ايران در عرصه جهاني عقب مانده است، اظهار كرد: موسيقي محلي ايران از نابترين موسيقيهايي است كه وجود دارد و مردم نيز با آن آشنا هستند و آن را ميپسندند.
وي افزود: در استفاده از روشهاي جديد، گاهي نيز نوازنده با توجه به اطلاعات و تكنيكي كه دارد، شيوهاي جديد ارایه ميكند كه هرچه ميزان اطلاعات فني وي بيشتر و بهتر باشد، بر روي قطعهاي كه نواخته ميشود، تاثير مثبتتري خواهد داشت.
بابوميان ادامه داد: فرمهاي گوناگون نوازندگي تركيب و رنگ جديدتري دارد و همچنين به نوعي تعجببرانگيز است كه ميتوان با اين نوع موسيقي به اشكال متنوع برخورد كرد.
وي با اشاره به اينكه در جشنوارههاي غربي بيشتر بر روي آهنگهاي محلي تمركز ميكنند، خاطرنشان كرد: موسيقيهاي فولك هرچهقدر هم كه تكرار شود، در خود نوآوري دارد و گوش شنونده نيز با آن بهتر ارتباط برقرار ميكند.
به گزارش ايسنا، آربي بابوميان، مدير آموزشگاه موسيقي و نيز سرپرست گروه "آرپا" است.